Lagguld i tempo och silver i kortbane SM.

Nu har de årliga mästerskapen körts och i år ställde jag upp i tempo, linje och även kortbane SM. Uppladdningen har varit helt olik de senaste 4åren då jag alltid varit ute i Europa och kört internationellt inför mästerskapen tidigare år. Detta år valde jag att vara hemma i Sverige med fokus på uppbyggnad av kroppen samtidigt som jag jobbat på restaurangen. Så det har varit en annorlunda känsla men är så glad för att fått lite lugn och ro att ta tag i saker. Samtidigt saknade jag att köra internationellt men den tiden kommer.

I år gick svenska mästerskapen i Burseryd och under onsdagen den 21 juni så skulle tempo loppen köras på en bana som mätte 24km. En rolig bana med annorlunda inslag av ”grusväg/ asfalts grus” i början av loppet. Jag fick in ett bra flytt under början av loppet och han i kap två stycken innan backen upp till målet där jag stumnade till. Under hela loppet kunde jag bara få pressa mig mot mjölksyran och inte störas av smärta i höften. För egen del var det som en vinst i sig då jag kan räkna på en hand när jag fått köra på ett tempo med tempocykel utan domningar. Så tålamod och ihärdighet gör tydligen skillnad. Jag slutade 8:a och tillsammans med teamet tog jag Ida och Malin hem lag guldet i tävlingen. Riktigt härligt att få lite utdelning och tillsammans med dessa härliga tjejer! Att ha Ola N i bilen som peppade och bästa service teamet i form av Mamma och Rosmarie gjorde inte saken sämre.

Efter tempot åkte jag tillbaka till Skåneland för behandling och fira födelsedag/ midsommar hemma innan linjet på lördagen.

Linjeloppet var 127km långt och gick bitvis på grusväg på en svepande kuperad bana. En riktigt rolig banna enligt mig, med goda minnen sedan tidigare år. Första tävlingen i år då jag skulle köra så lång distans på tävling så en aning spänd. Men med ett superteam så blev det en riktig rolig tävling trots en del tekniska problem. Jag kände mig bra form och kunde vara med i tävlingen. Efter 3varv slutade dessvärre växlarna fungera och jag blev tvungen till cykel bytte… Fick en cykel som inte var optimalt anpassad med väldigt kort styrstam. Men jag var positiv fortsatt och tänkte att detta kan gå ändå med lite vilja. Så jag kämpade på och vi blev sedan en åtta mana utbrytningen där vi tröskade på i några varv. Sista gången fick jag ge mig på grusvägen och tacka för mig men med Ida framme i första gruppen med tre andra. Ida tog hem andra platsen efter en tajt duell om guldet och jag cyklade i mål som 7:a ståendes sista milen efter att suttit fel lite väl länge.

Foto: SCF

Var aningen skuffad efter loppet då jag kände att formen fans där men att tekniska problem satte lite käppar i hjulen. Men sånt händer vilket är en del av tävlingar och så här i efterhand är jag nöjd med den positiva känslan jag hade under loppet trots problem och att kroppen svarar igen. Så det tar jag med mig och det kommer ju fler SM.

Där efter åkte jag en sväng till London på semester och fick några under bara dagar. Att springa i Hyde park var en häftig känsla och se alla häftiga byggnader, musikaler, Notting Hill mm.

Tävlingen som väntade där efter var Kortbane SM i Borås där vi var tre stycken från teamet som skulle köra då Sara Mustonen även joina oss orangea under SM tävlingarna. Så vi hade ett starkt lag på startlinjen och var sugna på att göra något riktigt roligt av denna tävling. Blev ett lyckat lopp och perfekt team körning där vi stötte upp varandra och att få vara del av sån team körning är alltid häftigt. ”När man själv precis blivit uppkörd av klungan och dina team kompisar kontrat tillsammans på vars en sida är en cool känsla!! ”

Vi lyckades få iväg Ida tidigt i solo utbrytning och hon kunde ohotat köra i mål som Svensk mästare. Där bakom kontrade jag och Sara på varandra för att få till en dubbel och när det var två varv kvar kom jag i utbrytning solo och kunde köra i mål som tvåa efter Ida. Helt underbar känsla att köra i mål och möta upp Ida i mål och delad glädje är dubbel glädje. En underbar dag och härliga minnen.

I skrivandets stund befinner jag mig i en bil på väg mot Holland tillsammans med landslaget för att köra BeNe ladies tour. Ett UCI 2.1 etapp lopp som körs i både Holland och Belgien på 4dagar med 5etapper. Ska bli riktigt roligt att speciellt få starta i Vlissingen med prolog imorgon på ”hemma plan” då jag bott där en hel del senaste åren när jag varit i Holland.